Cyklo4ka+ Adršpach

9. 7. 2022

CYKLO4KA 2022 ADRŠPACH

Po úspešnom cykloturistickom podujatí v roku 2020 na Šumave sme sa rozhodli v rámci KST Mladosť Odeva Lipany zorganizovať podobnú akciu v Českej republike aj tohto roku v oblasti Adršpachu a Teplíc nad Metují.
V sobotu 9. júla sa 22 cykloturistov z Lipian vydalo 5 autami naloženými bicyklami na cestu dlhú 650 km do českej obce Zdoňov pri Poľských hraniciach v blízkosti Adršpašských skál. Ubytovali sme sa v krásnom penzióne Svatý Florian s milými a ústretovými majiteľmi. Hneď na druhý deň po príjazde sme zahájili naprogramované športové aktivity. V nedeľu sme absolvovali cyklotúru s názvom Jívka. Trasa viedla cez obec Adršpach popri skalách od severovýchodu. Prvá zastávka bola v oblasti pod pod Teplickými skalami v osade SKÁLY so zaujímavým loveckým zámočkom Bischofstain. Odtiaľ viedla trasa do obce Jívka so zaujímavým vstupom do „medeného dolu“, ktorý bol v tomto čase žiaľ zatvorený. Po absolvovaní 48 km s prevýšením 1517 m sme sa vrátili späť do Svätého Floriána a pokračovali večernou aktivitou za účasti gitary, spevu a dobrého „oroseného“. Druhý deň bol znova v znamení cyklistiky. Naplánovaný okruh viedol okolo skál z opačnej strany. Vedúcemu trasy zlyhala orientácia v cudzom prostredí a máličko sme poblúdili. Ocitli sme sa vysoko v horách v ťažko zjazdnom teréne a chvíľu nám trval návrat naspäť na plánovanú trasu dlhú 43 km trochu predĺženú o neplánovaný výjazd do horského terénu. 3. aktívny deň bol netypický pre cyklo4ky. Bolo by škoda byť v tejto oblasti a nenavštíviť Adršpašské skály, kde sa dá ísť len peši. Výnimočnosť a nádhera tohto prírodného fenoménu nám vyrazila dych. Tento deň bol obohacujúci pre nás tým, že sme sa pohybovali v mohutnom skalnom prostredí, ktoré pre turistov dokázala vytvoriť pani príroda. V 4. deň sme znova nasadli na sedlá našich bajkov. Naše bicykle smerovali do oblasti Broumovských skál s názvom Polické steny. Bol to náročný výšľap na hrebeň tohto pohoria na miesto s názvom HVĚZDA. Toto miesto charakterizuje kostolík postavený na pôdoryse hviezdy. Hneď vedľa sme navštívili starší drevený hostinec postavený vo švajčiarskom štýle s názvom „Chata Hvězda“.Po dobrom obede a zaujímavým hostinským sme príjemným zjazdom opustili toto čarovné miesto a vrátili sa na základňu Svätý Florián. 5. deň bol znova v znamení pešej turistiky. Naše nohy nás tentokrát zaviedli do úžasných skalných útvarov Teplických skál. Zaujímavý bol tiež výstup po viac ako 3 tisíc schodoch na zrúcaninu hradu STŘMEN, ktorý bol v minulosti postavený na niekoľkých vyčnievajúcich skalách. V posledný /šiesty/ aktívny deň sme absolvovali ďalšiu cyklotrasu s názvom „Police“ dlhú 45km. Hlavnou atrakciou tohto dňa bol návrat do našich detských čias. Navštívili sme múzeum stavebnice MERKÚR v meste Police nad Metují, kde sa táto stavebnica dlhé roky vyrábala. Mali sme možnosť vidieť, aké úžasné veci sa dajú postaviť z tejto tvorivej stavebnice.
Ešte musíme spomenúť, že všetkým účastníkom sa nápad kombinácie cyklistiky a pešej turistiky páčil. 16. júla naša skupina dorazila späť domov do Lipian s pocitom pekne stráveného týždňa v českej prírode, obohatená o veľa krásnych zážitkov po prejdení 180 km s prevýšením 2717m.
Ďakujeme všetkým cyklopriateľom za pekne strávené chvíle.